Je kan altijd bellen (en chatten!).
Soms heb je hulp nodig. Er zijn heel veel hulplijnen voor ouders en kinderen. Je kan chatten, bellen, mailen of gewoon op een site informatie vinden die je op weg kan helpen. Hulp vragen is wel eens moeilijk, maar deze hulplijnen maken het makkelijk.
Hulplijnen als de Kindertelefoon nog steeds hard nodig
De Kindertelefoon bestaat bijvoorbeeld al sinds 1979. Elk jaar komen er zo’n 400.000 telefoontjes of chatberichten binnen bij deze hulplijn. Dat geeft wel aan hoe relevant dit nog altijd is voor kinderen. Logisch ook wel als je bedenkt hoe kwetsbaar kinderen kunnen zijn op allerlei manier en hoe fijn het dan is dat je – anoniem – met iemand kunt bellen.
Heb het erover met je kind
Wist je dat de Kindertelefoon inmiddels ook een hele website heeft? Voor de leeftijdscategorieën 8-18 jaar is er veel informatie te vinden. Eén op één chatten, deelnemen aan groepsdiscussies en via de website bellen kan ook. Worstelt je kind met vragen, die het liever niet met jou wil bespreken? Laat het eens vallen aan de keukentafel dat je niet alleen kunt bellen, maar ook kunt chatten.
Of wijs ze op Jongeren Hulp Online. Hier vind je meer dan 20 hulplijnen voor kinderen, jongeren en studenten. Van LHBTI tot seks, drugs en rock& roll vragen. Er is hulp als je hem nodig hebt.
Hulplijn voor ouders: De ouderlijn
Soms kom je in situaties terecht waarbij je niet weet wat wijsheid is. Of aan wie je zo snel raad kunt vragen. Zit je er als ouder of opvoeder even doorheen en kan je een luisterend oor goed gebruiken? Dat kan! Sinds kort is er ook een telefonische hulplijn voor ouders. Zelfs als je niet direct hulp wilt, maar gewoon even je verhaal kwijt wilt, kan je hier terecht. De Oudertelefoon is gratis, anoniem en direct toegankelijk voor iedereen die zich bezighoudt met opvoeden en ouderschap. Super initiatief!
Check de Ouderchat van de GGD. Super makkelijk chatten met een professional.
Heb je behoefte aan een spoedcursus ouderschap. Check onze top 10 tips ouderschap.