Blijf er niet mee zitten! Er zijn verschillende opties.
Heb je een klacht over de school van je kind(eren)? Blijf er vooral niet mee zitten en bespreek het. Uiteraard begin je bij de leerkracht of iemand anders van school, maar als je er samen niet uitkomt kan je ook een officiële klacht indienen.
Wat doe je met een klacht over school?
School is in de meeste gevallen een fijne en veilige plek voor kinderen. Natuurlijk kan het gebeuren dat er iets niet goed gaat en dat je als ouder gehoord wil worden. Hoe pak je dat aan. Bespreek het probleem allereerst met de leerkracht (of andere verantwoordelijke op school), levert dat niks op dan met de teamleider/mentor/zorgcoördinator/intern begeleider of de directeur van de school. Gebeurt er dan nog niks wend je dan tot het schoolbestuur en schakel tot slot bemiddeling in. Andere opties die wat verder reiken en alleen ingezet worden als je als ouder echt niet verder komt zijn: een klacht indienen bij de onafhankelijke klachtencommissie, bij de Onderwijsinspectie of het College voor de Rechten van de Mens. Schakel juridische hulp in via de rechtsbijstandverzekering, het Juridisch Loket of een gespecialiseerde onderwijsjurist. Weet, dat iedere klacht vertrouwelijk en binnen 4 weken behandeld moet worden. Wel beslist het schoolbestuur, of zij het advies van de klachtencommissie opvolgt. In de schoolgids kun je verder opzoeken hoe jouw school met klachten omgaat.